Kanker

De schande van mammografie: straling leidt tot borstkanker en borstamputaties

Volgens de farmaceutische industrie helpt mammografie om borstkanker in een vroeg stadium te detecteren, waardoor borstamputaties kunnen worden voorkomen. Uit een Noorse studie, die is gepubliceerd in het vooraanstaande medische tijdschrift BMJ (bron), blijkt echter dat [highlight]mammografie juist leidt tot meer borstamputaties en gevallen van borstkanker[/highlight]. Ook andere studies (bron) laten zien dat ‎[highlight]borstkanker‬ al 8 jaar aanwezig voordat het opgespoord kan worden[/highlight]. Daarnaast komen deze onderzoekers ook tot dezelfde conclusie dat stralingen van mammografie juist borstkanker veroorzaken.

Pal Suhrke en zijn collega’s van het universitair ziekenhuis in Oslo verzamelden medische gegevens van meer dan 35.000 vrouwen van 40 tot 79 jaar. [highlight]Vrouwen die mammografie ondergingen hadden 31 procent meer kans een borstamputatie te krijgen dan vrouwen die geen mammogrammen lieten maken[/highlight].

Meer borstkankergevallen na screening
In de periode dat screening werd geïntroduceerd steeg het aantal gevallen van borstamputatie in de groep 50-69 jaar met negen procent. In de groepen 40-49 jaar en 70-79 jaar, die niet werden uitgenodigd voor screening, daalde dat aantal met respectievelijk 17 en 13 procent.

“Gezien de komst van screening wordt geassocieerd met een stijging van het aantal gevallen van borstkanker met 50 procent, hebben sommige van deze vrouwen een borstamputatie ondergaan,” zei Suhrke. “Voor velen zijn deze resultaten verrassend en teleurstellend omdat je zou verwachten dat het aantal vrouwen dat in aanmerking komt voor een borstamputatie door vroege detectie van tumoren juist zou dalen.”

Voordelen mammogrammen verwaarloosbaar
De resultaten sluiten aan op een onderzoek dat in 1995 in het Britse medische tijdschrift The Lancet is verschenen. [highlight]Onderzoekers schreven toen dat “de voordelen van mammogrammen verwaarloosbaar zijn, dat de schade die ze veroorzaken aanzienlijk is en dat er enorm hoge kosten mee gepaard gaan[/highlight]”.

Dr. Mette Kalager van het universitair ziekenhuis in Oslo schreef in 2010 in het tijdschrift Archives of Internal Medicine dat nul procent van de vrouwen borstkanker zal overleven als gevolg van mammografie, terwijl tot wel 40 procent een onjuiste diagnose zal krijgen, wat leidt tot veel onnodige amputaties.

Verhoogd risico op borstkanker na mammogram
Dr. Ben Johnson schreef een boek voor vrouwen, The Secret of Health Breast Wisdom. Hij zegt: “[highlight]Als we vrouwen verplichten om mammogrammen te krijgen dan geven we ze daarmee borstkanker. Mammogrammen veroorzaken borstkanker. Punt uit. Mammogrammen zijn dus niet gezond voor vrouwen[/highlight]. Vrouwen mogen geen routine mammogrammen ondergaan. Maar ja dat is wat een vrouw te horen krijgt als ze naar huisarts gaat met klachten of zorgen over haar borsten. Onder extreme dwang wordt dit mammografisch onderzoek dat de oorzaak is van borstkanker gedaan. Het redt geen levens. Je hebt een met 4% verhoogd risico om te sterven als je mammogrammen laat maken.”

Twee veilige alternatieven voor opsporen van borstkanker
Dr. Ben Johnson: “Er zijn twee betere opties. [highlight]Als je een knobbeltje hebt of als je denkt dat je iets hebt gevoeld dan is echografie geweldig[/highlight]. Het is een onderzoek naar de anatomie. Mammogrammen zijn onderzoek naar de anatomie. MRI’s zijn onderzoeken naar de anatomie. Dus als je al een knobbel voelt wil je een onderzoek naar de anatomie. Bij een echografie kan men de samenstelling zien. Ze kunnen zien waar calcium aanwezig is. En ze kunnen kijken naar de doorbloeding, omdat tumoren een verhoogde bloedtoevoer hebben. De nauwkeurigheid van echografie is ongeveer 80%. Het is veel hoger dan een mammogrammen. [highlight]Maar als je op zoek bent naar preventie, als je het over screening hebt, is er eigenlijk maar één methode en dat is thermografie. Een infrarood thermische camera. De vrouw wordt niet aangeraakt en er is geen kankerverwekkende straling[/highlight].

Mammografie is geen vroegtijdige opsporing
Dr. Ben Johnson: “Vroege detectie redt levens. Maar mammografie is geen vroege detectie; het is te laat. En dan de kankerverwekkende straling. Kortom, je creërt er meer borstkanker van dan dat je met mammografie kan opsporen.”

Bronnen:
– British Medical Journal 2011; 343 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.d4692
– TruthAboutCancer

Erkin Oksak

Ik vind dat mensen zich bewust moeten zijn van wat ze eten en in hun lichaam binnenkrijgen. In mijn ogen levert de voedingsindustrie een belangrijke bijdrage aan de huidige chronische ziekten in onze samenleving. Goede voeding, geen medicijnen, is de sleutel tot een goede gezondheid. Klik hier voor mijn persoonlijk verhaal en motivatie »

Related Articles

Subscribe
Hou me op de hoogte van

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

33 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemde
Inline Feedbacks
View all comments
John
29 juni 2016 16:39

Schandalig artikel!! Er is nog geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het werken van thermografie bij het opsporen van borstkanker. Met dit bericht brengen jullie mensenlevens in gevaar!!

Wij kennen meerdere vrouwen bij wie borstkanker door mammografie wel degelijk vroegtijdig is ontdekt en die zijn genezen! En als ik vroegtijdig zeg, dan bedoel ik dus VOORDAT er überhaupt een knobbeltje voelbaar was!

Thermografie werkt op basis van hele kleine temperatuurverschillen in de huid. Als de tumor te diep ligt, dan is het niet aannemelijk dat dat een temperatuurverschil in de huid teweeg brengt en zal thermografie dus een valse negatieve geven.

Jolanda
2 april 2022 17:43
Reply to  John

Als de tumor te diep ligt wordt hij geplet met de mammografie en risico op bartsten met alle gevolgen van dien. Maar daar maak je je als man niet druk.om. Jammer dat je het zelf niet kan ondergaan. Die tietenpletter is een martelwerktuig en je borsten komen onder de blauwe plekken te zitten. Wilde je zeggen dat dat normaal en gezond is?

Martin
9 april 2022 20:02
Reply to  John

Interessant wat je vertelt, is er een site waar dit op staat. Een uitgebreid onderzoek?
Hoor het graag.
Groet Martin

yvonne
29 juni 2016 21:22

Je kan ook niks doen dan weet je niks en ga je alsnog de pijnp uit
Ik ben blij dat ik wel een mammografie heb gehad anders was ik nu waarschijnlijk de pijp uitgeweest ik zou graag willen dat dit soort artikelen niet mm eer verspreid en gedeeld worden voordat er een hard bewijs is geleverd
Groet een ervaringsdeskundige

Moniek
19 juli 2016 10:35

Ik heb het èèn keer ondergaan en vond het zo onnatuurlijk plat en pijnlijk dat ik er nooit meer een heb laten maken, ik vond het idee van röntgenstraling niet prettig, ik ben blij dat ik toen al die beslissing genomen heb! Ik ben nu 59

Catharina
22 september 2020 00:19
Reply to  Moniek

Ik heb dezelfde ervaring als Moniek. Ik heb het ook maar 1 keer gedaan, omdat ik het gevoel had dat het platdrukken heel slecht was voor mijn borst om over de pijn nog maar te zwijgen. Ik voelde gewoon dat het niet goed was. Ik ben daarna nooit meer geweest. Wel heb ik een keer een echografie laten maken, toen ik een pijnlijke plek voelde. Een echografie is echt veel prettiger. Die mammografie lijkt wel mishandeling. Voor mij i.i.g. nooit meer!

Ivanka
26 juli 2016 18:34

Had mijn ma de tweejaarlijkse oproep voor de mammografie maar niet geweigerd toen ze 50 was geworden, t2 werd en 54. Als ze niet zo koppig was geweest had ze haar 55e kunnen halen en nu nog geleefd. Klein knobbeltje van 3 cm doorsnede, diepliggend in haar cup F jetser, niet met de hand voelbaar. Ze had pijn rechts boven in haar buik en toen ze zich dan eindelijk op bloed liet testen was het al te laat 3 weken later was ze dood. Mammografie heeft wel het leven van een vriendin haar moeder gered. Die zou vanaf haar 40e… Lees verder »

Catharina
22 september 2020 00:23
Reply to  Ivanka

Ik kende een vrouw die altijd braaf naar de mammografie ging en toch tussen twee screenings door een agressieve borstkanker kreeg. Ze is daar ook aan gestorven. Het voorkomt dus heus niet altijd borstkanker. Ze moeten gewoon wat meer geld uitgeven en de mammografie vervangen door de echografie, dan zouden er veel meer vrouwen mee doen.

angelique
16 oktober 2016 22:19

Ben het niet met jou eens John, ik had een voelbaar knobbeltje.Mammografie gehad en biopsie. Het was goedaardig maar ze besloten hem weg te halen, toen ze dat deden zagen ze dat er nog een tumor onder groeide van 4 cm. die ze niet hadden gezien op de mammografie. Deze was kwaadaardig toen ze deze onderzochten. Dus dat je zegt dat een mammografie wel degelijk vroegtijdig ontdekt vind ik niet juist.

Corrie
17 oktober 2016 21:15

Van nu af doe ik er niet meer aan mee.

R.
21 oktober 2016 10:54

Helemaal verkeerde interpretatie van de genoemde bron. Het artikel van Suhrke et al, vermeldt een toename van mamma(borst)chirurgie na introductie van mammografie. Dit is niet hetzelfde als een causaal verband tussen mammografie en het ontstaan van borstkanker!!!

Ze noemen ook andere oorzaken (sneller zien/meer zien) en daardoor mogelijk meer operaties en veranderde maatschappelijke houding t.o.v. chirurgie.

Ela66
16 april 2017 13:11

Het systeem zit heel simpel in elkaar. Luister goed. Ik 51 ondek een knobbel in mijn linkerborst. Mijn keuze is heel duidelijk. Geen troep / chemie in en aan mijn lichaam. Maar toch naar de dokter. Krijg een verwijzing voor MAMMOgrafie en dat wil ik niet. Dokter zegt oké je kunt een afspraak maken met het ziekenhuis voor een echo. Bij het ziekenhuis krijg ik wederom het advies voor een MAMMO en geef wederom aan dat ik dat niet wil. En daardoor kan ik pas over een maand terecht. En die komt wel ff binnen kan ik je zeggen. Zeker… Lees verder »

Karin
11 juni 2017 11:45

Ik vind dat je wel de mammografie moet blijven doen..bij mij vonden ze bij de eerste keer naar de bus gaan voor borst kanker onderzoek nog ingekapselde kanker cellen en dat was voor mij een super geluk daar het kwaadaardige cellen waren .Dus ik raad alle vrouwen aan krijg je de oproep voor de bus of voel je iets in je borst laat dan de mammografie zeker maken .

Gonny
11 juni 2017 11:45

Dank zij mammografie borstkanker tijdig ontdekt en genezen.
Ga nu elk jaar preventief voor mammografie.wat moet je nou met zo’n artikel.Ben het helemaal eens met Yvonne’s reactie

Monique
28 maart 2022 10:06
Reply to  Gonny

Mammografie werkt voor vrouwen met kleine borsten. Bij mij deed het pijn en een week lang blauwe plekken op mijn borsten gehad en dan zegt de verpleegster ook doodleuk dat als je grote borsten hebt ze toch niet veel zien door het vetweefsel. Ik doe het niet meer.

Ineke
11 juni 2017 23:28

Met 45 jaar nog nooit een mammografie gehad, toch borstkanker, ontdekt door mammo, leef 26 later nog steeds! Zonder mammografie was ik dood geweest!

Marja Looijen
24 september 2017 13:01

Ik ben zelf 54 jaar en doe niet mee aan het borstonderzoek, de mensen van het RIVM dat zijn grote oplichters. Een mammografie geeft zoveel stralingen en dat is juist het gene wat kanker veroorzaakt, ook als de borsten vaak geplet worden, daar kunnen scheurtjes door ontstaan en dat veroorzaakt juist kanker!!! Wat zijn vrouwen toch verschrikkelijk dom om dit te geloven dat dit gezond !! Er is een arts uit Belgie die je hier voor waarschuwt, ook zijn er veel vrouwen die blaaskanker krijgen of eierstokkanker en dat zijn de gevolgen van de stralingen van het borstonderzoek. Ik heb… Lees verder »

Paul
29 juni 2018 22:02
Reply to  Marja Looijen

Wat een rare uitspraak……mensen bij het RIVM zijn ….
Trouwens de straling bij mammografie komt overeen met 0,24-048 mSv. In België wordt een ieder blootgesteld aan 2 mSv. Ieder mens moet zelf kiezen of je zo een onderzoek doet, maar jou ongenuanceerd verhaal kost gewoon mensenlevens.

Marja Looijen
28 september 2018 21:53
Reply to  Paul

Hallo Paul, mannen kunnen ook prostaatkanker krijgen en daar is geen onderzoek voor en waarom moeten vrouwen wel onderzocht worden? Ik ken vrouwen die hier aan overleden zijn door een mammografie! Het geld is ook wel beter te besteden in de Zorg! Met vriendelijke groeten: Marja Looijen

Marja
17 juli 2019 13:03
Reply to  Paul

Hoi Paul, je bent net als die mannen die dit onderzoek bedacht hebben, je vindt het maar wat mooi om te zien hoe vrouwen gemarteld worden met dit onderzoek en je bent te dom om te snappen hoe kankerverwekkend röntgenstralingen zijn. Als mannen dit iedere 2 jaar dit moeten ondergaan dan zullen ze behoorlijk piepen en doen de meeste mannen hier niet aan mee. Dit is een onderzoek wat geld in het laatje brengt voor de farmaceutische industrie!Ik heb zelf in de zorg gewerkt en ik zie heus wel wat er mis gaat in de zorg (Verzorgende B) Het aktiegroep… Lees verder »

Dafke
21 augustus 2018 08:55
Reply to  Marja Looijen

Hallo, welke arts in Belgie? Kan u mij de gegevens geven aub? Mvg,

Marja Looijen
28 september 2018 21:35
Reply to  Dafke

Arts Luc Bonneux uit Belgie, waarschuwt je voor de gevaren van een mammografie. Ook in 1 Vandaag is er een mevrouw die haar verhaal verteld en dat ze er spijt van heeft dat ze er aan mee gedaan heeft, want zij had uitgezaaide longkanker er aan overgehouden en dit word je niet verteld wat röntgenstralingen kunnen doen, het is kankerverwekkend en vrouwen moeten hier voor gewaarschuwd worden! Groetjes van Marja Looijen

Catharina
22 september 2020 00:27
Reply to  Marja Looijen

Helemaal mee eens!

Els
29 september 2017 12:56

Doe al een jaren geen mammografie meer. Thermografie en gezond (lees veel groente en fruit) dieet, naast voldoende lichaamsbeweging en stress-management, werken veel beter om het lichaam gezond te houden!

17 oktober 2017 12:39

Ben net 50 geworden en de oproep ligt al op de mat. Weet niet wat ik ermee moet. Wij schapen volgen alles in het systeem…Inmiddels weet ik wat de straling en het pletten kan doen..Er wordt verschrikkelijk veel geld aan verdiend. Net als aan de baarmoederhalskankerprikken waar nog steeds niets over bekend is maar al wel heel veel meisjes doodziek van zijn of nog erger.Nu ik alles heb gelezen voelt het niet goed meer voor mij. Tien jaar geleden heb ik een mammografie en een echo in het ziekenhuis gehad omdat ik iets voelde…veel vrouwen in mijn omgeving waren ziek.Toen… Lees verder »

Hannie
3 april 2022 13:51
Reply to  Rita

Jaren geleden ik ben nu 86 kreeg ik een oproep voor onderzoek .ik ben 1 keer geweest daarna nooit meer ,het deed pijn en dat zei ik ook ,nee nog even ze werden gewoon geplet.later had ik de kleine beschadiging op de borsten van het pletten.op alle oproepen later heb ik gereageerd met als er vrouw vriendelijke apparaten komen ben ik er maar van deze krijg je borst kanker .

Martin
15 november 2017 11:25

Het ligt iets genuanceerder en inderdaad zie je alleen warmte. Maar de patronen tonen aan of er bijvoorbeeld lymfe stagnatie of angiogenese (bloedvat vorming) is. En dat leidt en of is een indicatie wat kan leiden tot erger. Indien bij infraroodscreening / thermografie iets verdachr is dan is verder onderzoek met echo een optie. Daarna pas mammografie. Met thermografie zie je wat ben je aan het doen ( in beeld brengen van fysiologische processen) en met mammo is her wat heb je gedaan. Als men bij mammo iets vind ben je te laat en door regelmatig preventief met infraroodscreening voorkom… Lees verder »

Andra
14 februari 2018 00:12

Mijn moeder is NIET gered door mammografie

sophie
5 maart 2018 15:53
Reply to  Andra

Ik ben 82 jaar En krijg dus geen onderzoek meer . Was dat wel het geval dan was de borstkanker die ik nu heb eerder ontdekt en zat mijn borst er nu nog aan .

Antonia
8 maart 2018 00:12

Ik heb bijna 6 jaar geleden een operatie gehad, toen is er een klein stukje kanker wat hormoon related was er uitgehaald, Nee.ik had geen uitzaaingen, daarna onderging ik radiation en toen …. Tamoxifen pillen, die heb ik 2.5 jaar gehad en toen aan de kant gegooid, waar mijn chirurg niet blij mee was, want het haalde zo mooi al mij estrogenen uit mijn lijf zodat ik in de toekomst geen borstkanker meer zou krijgen, Ik heb toen een 2e opinie gedaan en die arts zei met Tamox. heb je 2% kans dat het terug komt en geen Tomox. dan… Lees verder »

Yvon
28 augustus 2018 00:17

Mijn moeder was nog maar 39 jaar. Toen ze dus stierf aan borstkanker. Dat was dus in 1963.10 kinders bleef achter. En ja zij heef dus nooit de kans gehoud om goed onder zocht te worden. In 1996 op een leef tijd van 49 jaar. Ben ik dus me zus kwijt geraakt aan borstkanker en ja zij heef dus ook als gehoud en gedaan dus. 7 jaar was ze schoon en toen kwam het dus terug. Ze houd een borstbespaaring gedaan. Nu ik heb toen een DNA onder zoek laten doen. En er werd dus tegen mijn gezegt. Dat ik… Lees verder »

Carla
30 maart 2022 16:41

Bij mij met mammogram met het bevolkingsonderzoek borstca ontdekt terwijl er nog niets te voelen en te zien was. Borstsparend behandeld en met bestraling nabehandeld
In het artikel wordt een stijging van aantal operaties genoemd na introductie van screening dmv mammogram … logisch dus, en waarschijnlijk veel levens gered!!

Last edited 2 jaren geleden by Carla
Corrie
30 maart 2022 21:20

Bij mij is het ondekt met een echo op de mammografie zagen ze het niet

Back to top button
33
0
Would love your thoughts, please comment.x